Sukkerfri Monkeybread – Den diggeste kanelbollekaken!

 

Er du som meg som liker det i midten på kanelbollen best? Da kommer du til å elske denne kaken! 

 

Jeg prøvde meg frem med å lage den sukkerfri og jeg kunne ikke kjenne at det ikke var sukker i den! 

 

 

 

Ingredienser: 

50 g smør

– 2 dl valgfri melk

1/2 pk tørrgjær

400 g hvetemel (pluss litt ekstra)

1 ss sukrinsirup gold

75 g lettrømme

50 g sukrin pluss (veldig viktig at det er sukrin pluss og ikke vanlig sukrin da den ødelegger baksten. Du kan også bruke en annen form for sukker men da må du bruke 100g i stedet, da sukrin pluss er dobbelt så søt)

Smeltet smør

– Kanel og Sukrin Gold

 

Kremfløte/melk, sukrinmelis, ekte vaniljepulver og kremost til glasuren

 

 

Fremgangsmåte:

Smelt smør og hell i melk. Bland i rømme og sirup. Sikt det tørre i en bolle og bland sammen før du tilsetter det våte litt og litt. Elt i ca 5 minutter i maskin eller for hånd til deigen slipper bollen. Den er litt bløt men det går fint, da det helst ikke skal for mye mel i. Hev deigen et lunt sted med et kjøkkenhåndkle over i ca 1-2 timer til den har doblet seg i størrelse. 

Rull deretter små bitesize biter av deigen som du dypper først i smeltet smør og deretter i en blanding av sukker og kanel. Legg kulene lagvis i en smurt rund kakeform. Pass på at høyden blir jevn så de blir stekt likt. Om du har smør/sukker/kanel til over kan dette blandes sammen og helles over kaken til slutt før steking. 

Etterhev den i ca 1 time et lurt sted før du steker den på 175 grader i 20-35 minutter. Se an steketiden så den ikke blir for mye eller for lite stekt. Personlig liker jeg heller litt mindre stekte boller. Avkjøl kaken mens du rører sammen en glasur.

Jeg lager glasuren på øyemål ved å røre sammen kremost med litt sukrinmelis, en klype vaniljepulver og passe kremfløte så den blir litt rennende og fin å helle over kaken. Du kan også lage en enkel melisglasur, men vær forsiktig med sukrinmelisen da den kan gi den “isende” munnfølelsen. Du kan eventuelt bruke litt sukrin pluss men smak til på mengde. 

 

(Den ble maltraktert så fort at jeg rakk ikke ta bilde av den med all glasuren på)

 

Denne bollekaken ble knallgod og jeg kommer nok til å lage den igjen og igjen 😀 

Så kos å sitte og plukke kuler fra den med masse deilig kanelfyll rundt og den nydelige kremostglasuren på toppen. 

 

Håper dere vil like den! Gjerne tagg meg på instagram om du prøver å lage den, så får jeg se din versjon 🙂 @bekkaslittlekitchen

 

Følg med hver dag for nye og spennende oppskrifter!
 

God helg <3 

 

Publisert Fredag 24/04/20 kl 19:43

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg