Sukkerfri Lemon Curd – Enkel og smakfull!

 

Lemon curd eller sitronsmør som det kalles på norsk er vanvittig godt og allsidig. Det kan brukes på pavlova, topping på iskrem, pannekaker, muffins, kaker osv… 

Mange har inntrykk av at å lage lemon curd er en krevende og vanskelig prosess, meg inkludert, men det var overraskende enkelt! Jeg prøvde meg frem til denne sukkerfrie varianten og den var minst like god som den vanlige synes jeg 🙂 

 

 

Ingredienser:

 

  • saften og skallet av 1 sitron
  • 28 g sukrin pluss
  • 1 egg

 

  • 50 g smør  (skal i til slutt)

 

Fremgangsmåte: 

 

Visp sammen egg og sukrin pluss i en varmebestandig bolle. Tilsett sitronskall og saft og ha bollen over en kjele med vann. Pass på at vannet ikke er i direkte kontakt med bollen. 

Varm opp under konstant omrøring til det tykner. Når det har tyknet tar du bollen av varmen og rører inn smør i terninger. Rør godt før du heller det i en krukke og lar det avkjøle før du lukker igjen og setter til avkjøling. 

 

 

Jeg brukte lemoncurden som fyll i disse muffinsene med sitronkrem og det ble så godt! Du finner oppskriften her

 

Lemon curd er også en kjempefin gave til en du er glad i 🙂 Gjerne tagg meg på instagram skulle du også prøve å lage den, så får jeg se din versjon! @bekkaslittlekitchen

 

Følg med hver dag for nye og spennende oppskrifter!
 

Ha en fantastisk onsdag <3 

 

 

Publisert onsdag 29/04/20 kl 17:25

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg