Søtpotetnudler med Creamy Peanøttsaus og Halloumi

 

 

Jeg har egentlig aldri vært særlig glad i søtpotet men har alltid ønsket at jeg var det fordi de er så populære i retter og sunnere enn vanlig potet. Da jeg prøvde meg på Buddha Bowl (oppskrift) med stekte søtpotetnudler ble jeg frelst og vil derfor dele enda en søtpotetnuddel oppskrift med dere i dag.

 

Jeg har aldri laget noe med halloumi før og jeg ble så overrasket! Selv om jeg kun stekte den i kokosolje med litt krydder smakte den så godt. Den smakte av deilig meierismør med en cripsy stekeskorpe og myk inni. Jeg måtte passe på så jeg ikke knasket opp alt sammen mens jeg lagde det andre, for fy så godt det var. Det skal jeg virkelig lage flere ganger. Nydelig!

 

For de som ikke vet hva halloumi er så er det en ost med svært høy smeltetemperatur, så den er kjempefin for å steke i motsetning til mange andre oster som smelter med en gang. Den er proteinrik, metter godt og er et kjempebra alternativ til kylling/kjøtt. Anbefaler å prøve den en gang! 

 

Denne retten er vegetar, kan enkelt gjøres vegansk ved å bytte ut halloumi med tofu, den er spennende og garantert noe du ikke har smakt før. Det var så mange gøye smaker og konsistenser som passet sammen så godt! Det var også veldig greit å lage denne dagen etter buddha bowl for da hadde jeg allerede en del av ingrediensene fra før 🙂

 

 

 

 

 

 

Dette trenger du:

 

1 stor eller 2 mindre søtpoteter

3 ss kokosolje

1 klype chiliflak

2 små fedd hvitløk

1/2 brokkoli

1 pk, 250 g Halloumi ost (kjøpt på meny)

1 dl peanøttsmør

1 ss lønnesirup

1 lime (du trenger saften av en kvart og noen skiver til servering)

2 ss soyasaus

1-2 ss hakkede peanøtter

1 vårløk

 

 

 

 

 

Dette gjør du:

 

Lag nudler av søtpoteten med en spiralizer eller juliennejern. Vask og kutt brokkolien i mindre biter og kutt halloumien i små terninger.

Bland sammen peanøttsmør, 1 finhakket hvitløksfedd, limesaft av 1/4 lime, lønnesirup og soyasaus i en bolle. Tilsett noen ss kaldt vann om det trengs så den blir til en fin saus.

 

 

 

 

 

 

 

Varm litt kokosolje i en stekepanne over middels-høy varme og stek halloumien sammen med litt chiliflak og den andre finhakkede hvitløksfedden. Stek noen minutter til de får den fine gylne stekeskorpen. Legg til side.

 

 

 

 

 

 

Smelt litt mer kokosolje og stek brokkolien i samme panne noen minutter. Legg til side.

Smelt 1 ts til med kokosolje i pannen og stek søtpotetnudlene til de er gylne og gjennomstekt. Vend inn brokkoli, halloumi og peanøttsausen og ved hjelp av to gafler vend rundt på alt til det er godt dekket i den digge sausen.

 

Da er det bare få det over på en tallerken og toppe med det du måtte ønske av peanøtter, limejuice, vårløk eller litt sriracha om du ønsker den sterkere!

 

 

 

 

 

Jeg serverte den med en sidesalat bestående av rester etter gårsdagen; avokado, quinoa, spinatblanding, cherrytomater, crispy kikerter og drysset med litt olivenolje, lime, urtesalt og pepper. 

 

 

 

Gjerne tagg med på instagram skulle du prøve den, så får jeg se din versjon!

@bekkaslittlekitchen

 

Følg med hver dag for nye og spennende oppskrifter!

 

Ha en nydelig fredag <3

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg