Proteinrik Vegansk Pasta Bolognese

 

 

Spaghetti Bolognese er en tidløs klassiker og en super måte å få i seg litt grønnsaker på uten å tenke over det. Jeg lager det titt og ofte til min samboer og er en av de få rettene jeg kan snike i han gulrot, linser og bønner uten at han tenker over det.

Jeg brukte det jeg hadde tilgjengelig i kjøleskapet og det ble så godt. Så enkelt å slenge sammen en stor porsjon og bruke restene i flere dager til for eksempel lasagne eller pizza.

 

 

 

 

 

Dette trenger du:

 

Fullkornspasta til 2 (ca 1/2 spaghetti pk)

2 ts smør

1/2 stor løk eller 1 hel liten

1-2 fedd hvitløk

2 gulrøtter

1 pk kokte linser

1 pk kokte kidneybønner

1 pk hakkede tomater

2 ts tomatpuré

2 dl grønnsaks-/kjøttbuljong

salt/pepper/oregano/basilikum/chili

En dæsj rødvin og soyasaus (kan sløyfes)

 

 

 

 

 

Dette gjør du:

 

En god bolognese bør stå en stund å koke men jeg har som oftest ikke tålmodighet til å la den stå mer enn 30-50 min og det har gått helt fint. Begynn med å finhakk hvitløk og løk. Fres dem noen minutter i 1 ts smør i en stekepanne over medium-høy varme. Tilsett gulrot i terninger og stek i noen minutter til gulroten mykner.

Hell over de hakkede tomatene og fyll pakken tomatene var i med vann som du også heller over. Da får du med deg alt av tomat også. Tilsett tomatpuré og buljong. Tilsett så vaskede bønner og linser. Rør godt og smak til med det du ønsker av krydder. Jeg hadde litt rødvin i kjøleskapet som jeg tilsatte sammen med litt soyasaus. La bolognesen stå å putre over lav varme under lokk så lenge du kan helst, men 30 minutter funker fint. Smak på den underveis. Om den er for tam kan du tilsette mer salt eller soyasaus, om den er for syrlig kan du evt tilsette litt sukker, bakepulver eller soyafløte/matfløte. Når du er fornøyd med smaken kan du la den stå å putre uten lokk mens du lager pastaen.

Kok pastaen etter anvisning på pakken. Ønsker du den al dente bør du koke den 1 minutt mindre enn hva pakken tilsier. Hell av vannet og rør inn en ts smør i spaghettien. Dette gjør at pastaen smaker så godt og hindrer den i å feste seg i hverandre.

Da gjenstår det bare å servere. Jeg toppet min med litt vegansk parmesan, men her kan du selvsagt bruke vanlig ost om du heller ønsker.

 

 

 

 

Dette var de grønnsakene jeg hadde tilgjengelig men du kan veldig fint bruke noe annet. Sopp, selleri, paprika, tomater eller spinat for eksempel hadde passet supert i denne retten. Du kan også selvsagt bruke kjøtt om du ønsker.

 

 

 

 

 

 

 

Gjerne tagg meg på instagram skulle du også lage den, så får jeg se din versjon!

 @bekkaslittlekitchen

 

 

Følg med hver dag for nye og spennende oppskrifter!

 

 

Ha en nydelig dag <3

 

6 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg