Kjapp, Sunn & Enkel Vegetarcurry

 

En god curry er noe av det beste jeg vet. Det er en knallgod comfortfood og en rett jeg faktisk alltid har likt best som vegetarversjon. Den er også en kjempefin mulighet for å bruke opp de grønnsaker man har liggende i kjøleksapet.

Dette ble en enklere og raskere curry med færre ingredienser. Her kan du selvsagt tilsette mer eller mindre av krydder, bruke currypaste eller tilsette andre grønnsaker eller kjøtt om du ønsker. Dette er en super rett til å bare smake seg frem med de krydder og smaker man liker.

 

 

 

 

 

Dette trenger du:

 

Fullkornsris til 2 personer (3 dl holdt for oss)

1/2 løk

1 hvitløksfedd

1-2 gulrøtter

1-2 poteter

1 ts kokosolje

1/4 ts gurkemeie

1 ts karri

1 ts tandoori

1 klype chili

1/2 ts spisskummen

salt/pepper

1 pk kokte linser

2,5 dl grønnsaks-/kjøttbuljong

4 dl kokosmelk

 

 

 

 

Dette gjør du:

Kok risen etter anvisning på pakken.

Smelt kokosolje over medium-høy varme og fres finhakket hvitløk og løk i noen minutter til de blir gylne. Tilsett krydderet. Her kan du tilsette paste om du ønsker i stedet, eller mer/ mindre av det krydderet du ønsker. Jeg brukte det jeg hadde tilgjengelig i skapet. Rør godt og fres løken sammen med krydderet så aromaen kommer godt frem.

Tilsett gulrot og potet i terninger og stek ytterligere noen minutter. Tilsett linsene og bland godt før du har i buljong og kokosmelk. La det putre under lokk i 15-20 minutter. Smak til med krydder eller mer kokosmelk. Hvis den er for tynn kan du tilsette en jevning laget av litt mel og vann for å tykne.

Server sammen med risen. Jeg hadde over litt hakkede nøtter men du kan også ta over litt vårløk eller fersk koriander om du ønsker. Jeg har ikke prøvd det selv men godt mulig at litt ferskpresset lime hadde vært godt på også.

 

 

 

 

 

Gjerne tagg meg på instagram skulle du også lage den, så får jeg se din versjon!

 @bekkaslittlekitchen

 

 

Følg med hver dag for nye og spennende oppskrifter!

 

 

Ha en nydelig dag <3

 

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg