Hjemmelaget Havremelk

 

Havremelk er kanskje den billigste og enkleste veganske melken man kan lage. Den smaker kanskje ikke så mye, men det kan man endre ved å tilsette for eksempel kakaopulver, kanel, vanilje, banan eller jordbær for eksempel. Jeg liker min plain kun søtet med litt honning eller agave.                                       Min eldste søster sine barn kan ikke drikke melk, og hun sverger til havremelk.

Den passer perfekt til havregrøt, smoothie, bakst og egentlig det meste man bruker melk til 🙂

 

 

 

 

Dette trenger du: 

 

200 g havregryn

1 liter vann

1 klype salt

1-2 ss honning/agave

 

 

Dette gjør du:

 

Du kan bløtlegge havregrynet i kaldt vann natten over, men om du vil det skal ta kortere tid kan du fint bare bløtlegge de i ca 20 min. Hell av vannet og ha dem i en blender eller foodprocessor sammen med en liter vann. Bland godt noen minutter. Sil melken over et kjøkkenhåndle eller melkepose (du kan bruke dørslag men da kommer det med noen mindre klumper). Ta gjerne vare på havremassen som ligger igjen.

 

Ha den silte melken tilbake i en nyvasket blender/foodprosessor og kjør litt til sammen med salt, og honning/agave. Du kan droppe søtning men det hjelper på å gi melken litt mer dybde. Da gjenstår bare å helle melken over en trakt i en luftett flaske og oppbevare i kjøleskap i opp til en uke.

 

Restene som er igjen etter du har silt massen er kjempefin å bruke i bakst eller smoothie for litt ekstra fiber.

 

 

 

Ha massen i en tett boks i kjøleskapet om du ikke skal bruke den med en gang

 

 

 

 

 

 

Jeg lagde disse kjeksene av havremassen man får etter å ha silt melken. Sunne, enkle og gode!

 

Gjerne tagg meg på instagram skulle du også lage den, så får jeg se din versjon!

@bekkaslittlekitchen

 

Følg med hver dag for nye og spennende oppskrifter!

 

Ha en nydelig dag <3

 

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg