Havre & Nøttekjeks med Tranebær

 

Jeg har hatt så dilla på havrekjeks i det siste… Det er så greit å ha med seg på tur, som snacks når man er småsulten eller med en kopp te på kvelden. Jeg hadde tranebær og valnøtter liggende så da brukte jeg dem i dag, men de er knallgode med sjokolade eller nøttesmør også! 

De kan veldig enkelt lages glutenfri om du bruker glutenfrie havregryn, eller gjøre de veganske ved å bruke veganske erstatninger. 

Jeg bruker som hovedbase restene som kommer fra å lage hjemmelaget mandelmelk. Jeg hater å kaste mat så er kjempeglad for at denne massen passer så fint i disse kjeksene. Da kan man ha ekstra god samvittighet når man setter tenna i disse rakkerne 🙂

 

 

 

Ingredienser:

  • 250 g mandelmasse (her ser du hvordan jeg fikk det)
  • 1 dl havregryn
  • 50 g smeltet smør
  • 1 ss honning
  • 1 klype vaniljepulver/paste
  • 1 ss honning/ sukrin sirup/ kokosnektar
  • 1 ts sukrin pluss
  • 1 ts sukrin gold
  • 1 klype salt
  • 1/2 ts bakepulver
  • 1 egg/chia egg for vegansk
  • tranebær og valnøtter
  • ekstra hvetemel/havremel ved behov

 

Fremgangsmåte:

 

Ha mandelmassen i en bolle. Jeg bruker å lage disse kjeksene rett etter jeg har laget mandelmelk for da er massen tilgjengelig og fortsatt fuktig så passer kjempefint til dette. Rør inn 1 dl havregryn, salt, sukrin pluss/gold og bakepulver.

Smelt smøret og tilsett honning og vaniljepaste. (Jeg bruker en fra dr oetker som jeg har kjøpt på coop obs)

Bland det tørre og våte sammen og rør inn et vispet egg til slutt. Rør alt godt sammen og tilsett eventuelt mer mel om det trengs for å binde røren sammen.

Ta klumper med røre, rull dem i hendene, legg dem på et bakepapirkledd stekebrett og trykk dem flat. Jeg fikk 10 stk av denne røren, men du kan også lage dem mindre så du får flere. Pass da på steketid. 

 

Jeg bruker denne silikonmatten fra Ikea, så kan jeg bruke den om og om igjen! 

 

Stek på 200 grader, midt i ovnen i ca 12-17 minutt. 15 minutt var perfekt for mine men pass på så de ikke blir for mye eller for lite stekt. Avkjøl litt på brettet før du avkjøler dem videre på en rist. 

 

 

 

 

 

Da gjenstår det bare å nyte! Jeg elsker dem nystekt sammen med et glass iskald mandelmelk (oppskrift) og drysset med litt mandelsmør med honning og kanel.(oppskrift kommer)

 

Perfekt snacks å ha med på tur!

 

Håper de faller i smak! Gjerne tagg meg på instagram om du lager dem, så får jeg se din versjon! @bekkaslittlekitchen

 

Følg med hver dag for nye og spennende oppskrifter!

 

 

Ha en nydelig lørdag <3
 

 

Publisert søndag 02/05/20 kl: 14:33

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg