Creamy Cashew Pasta

 

Dette er en rett som har trendet vilt på instagram, så jeg måtte nesten prøve den selv. Det er en pastarett med en kremet saus laget av cashewnøtter som base. Den ble overraskende god og mettende. En fin måte å få i seg litt ekstra proteiner og sunt fett uten kjøtt.

 

 

 

 

Dette trenger du (til 2 personer):

 

Fullkornspaghetti til 2 (litt under en halv pk holdt til oss)

2 dl cashews

1 hvitløksfedd

1 ss næringsgjær

1/4 ts løkpulver

1/4 ts urtesalt

Litt pepper

1-2 ss sitronsaft

1-2 dl vann

1 ss smør

Litt soyafløte

1 pk cherrytomater

1 ss olivenolje

1/4 ts urtesalt

 

 

 

Dette gjør du:

 

Bløtlegg cashewnøttene i en skål med veldig varmt vann. La det stå i ca 20 min.

Del vaskede cherrytomater i to og ha dem i en ildfast form. Dryss over olivenolje og urtesalt. Sett i ovnen på 200 grader og la stå i 30 min ca.

 

 

 

Kok spaghetti etter anvisning på pakken. Om du ønsker den al dente koker du den 1 minutt mindre enn hva pakken tilsier.

I mellomtiden har du cashews, sitron, krydder, næringsgjær og hvitløk i en foodprosessor. Pulser litt først før du så kjører den i et minutts tid. Spe med vann til du får en kremet og fin saus. Smak til med krydder og sitron.

 

 

 

Ha sausen i en kjele og vend inn smør og ønsket mengde soyafløte, til den blir slik du ønsker den. Jeg syntes smøret gir en kjempegod smak. Jeg bruker eldorado smøremyk, men du kan la være å ta i smør også selvsagt. Når sausen har småputret i noen minutter vender du inn pastaen godt.

Ha pastaen over på en tallerken og topp med cherrytomatene. Du kan selvsagt ta andre grønnsaker, sopp, ost, kjøtt eller det du ønsker som topping men jeg tok bare en helt enkel versjon i dag.

 

 

 

 

 

 

 

Jeg toppet også med min hjemmelagde veganske “parmesan”.

 

 

 

Gjerne tagg meg på instagram skulle du også lage den, så får jeg se din versjon!

@bekkaslittlekitchen

 

 

Følg med hver dag for nye og spennende oppskrifter!

 

 

Ha en nydelig dag <3

2 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg