“Cheesy” Falafel med en Twist

 

Jeg elsker falafel! Det er så godt og en super kjøtterstatning. Du kan bruke dem i pita, wraps, til ris/quinoa, salat eller spise de som de er. Jeg hadde diverse ingredienser i kjøleskapet jeg ville bruke opp så det ble en litt annerledes twist i dag på den ellers klassiske falafelen.

 

 

 

 

 

 

Dette trenger du (ble 20 små falafel): 

 

1 pk kikerter

6 soltørkede tomater, hakket

1 håndfull oliven, hakket

En neve fersk basilikum eller 1 ts tørket

1/2 ts løkpulver

1/2 ts hvitløkspulver

salt/pepper

2-3 ss næringsgjær

 

Jeg spiste dem i salatwrap med hummus, avokado, agurk og tomat. 

 

 

 

 

 

Dette gjør du:

 

Sett ovnen på 180 grader.

Bland alle ingrediensene bortsett fra næringsgjær i en foodprosessor til det blir en deig. Det vil være litt klumper. Rull små bitesize falafel og rull dem i næringsgjær før du har dem over på et bakepapirkledd brett. Jeg fikk 20 stk. Stek dem midt i ovnen i 15-25 min. Snu på dem underveis.

 

 

 

 

 

 

De blir ikke like cripsy som de ville blitt ved å fritere, men de blir en del sunnere. Du kan helt sikkert bruke en airfryer om du har også. Jeg spiste 9 stk fordelt på 3 salatwraps og hadde resten i kjøleskapet. Du kan også fryse dem ned om du ønsker.

 

 

 

 

 

 

 

Gjerne tagg meg på instagram skulle du også lage den, så får jeg se din versjon!

@bekkaslittlekitchen

 

 

Følg med hver dag for nye og spennende oppskrifter!

 

 

Ha en nydelig dag <3

 

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg