Buddha Bowl – en supersunn smaksbombe!

 

Buddha Bowl er noe som har blitt mer og mer kjent de siste årene. Det er kort forklart en bolle som serveres kald med en symfoni av flere små retter.

Den kalles Buddha Bowl fordi den runde bollen ligner Buddhas runde mage. Hehe, fun fact of the day.

 

I denne farge-smaksbomben av en skål får du sunne karbohydrater og betakaroten fra søtpotet, antioksidanter fra quinoa, proteiner og sunt fett fra avokado og kokosolje, proteiner og fiber fra hummus og kikerter, vitamin A og K fra spinat og vitamin C fra tomatene. 

 

Den er fargerik, smaksrik, vitaminrik, proteinrik, vegansk og best av alt full av masse deilige, ulike konsistenser som balanserer hverandre. Jeg var redd den kom bare til å smake “sunt” siden den ser så utrolig sunn ut, men det var faktisk veldig digg. Selv min kjøttetende samboer som misliker salat og grønnsaker mer enn pesten syntes denne var kjempegod! Kommer til å bli en fast rett her i huset 🙂

 

 

 

 

 

 

 

 

Dette trenger du:

 

Quinoa 

1 søtpotet

Spisskummen/ chili/ havsalt/ pepper/ hvitløkspulver (1 klype av hver)

Spinat

Hummus (oppskrift her)

Sprøstekte kikerter (oppskrift her)

Avokado

Cherrytomater

Lime/ sitron

Sesamfrø

 

 

 

 

 

 

 

Dette gjør du:

 

Kok quinoa etter anvisning på pakken. For oss som er to, holdt det med å koke 2 dl quinoa med 4 dl vann og det tok ca 15 minutter, så lot jeg den stå under lokk mens jeg forberedte det andre.

 

 

 

 

 

 

Lag søtpotetnudler med hjelp av en spiralizer eller juliennejern. Om du ikke har det kan du fint kutte poteten i små terninger. Smelt litt kokosolje i en stekepanne og stek nudlene/bitene et par minutter sammen med krydderet.

 (Smak til om du ønsker mer eller mindre krydder).

 

 

 

Jeg kjøpte min på en Pop- Up Store på Strømmen Storsenter for 5 år siden

 

 

 

 

 

Nå er det den gøye delen igjen, å lage et lite kunstverk!

Ta en del quinoa som base i bunnen av skålen og pynt rundt med ønsket mengde av de ulike matvarene. Jeg lagde en avokadorose av en halv avokado i midten og tok litt av hver av de andre matvarene rundt, men du kan selv bestemme hva mengde du ønsker av de ulike varene. Du kan tilsette litt stekt tofu for eksempel om du ønsker mer proteiner.

Dryss over litt sesamfrø til slutt og legg ved en lime/sitron skive som man kan skvise over rett før man spiser.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Håper dere vil like den! Gjerne tagg meg på instagram om du lager den, så får jeg se din versjon! @bekkaslittlekitchen

 

 

Følg med hver dag for nye og spennende oppskrifter!

 

 

Ha en nydelig torsdag <3

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg